woensdag 3 november 2010

Deel 3: Auteursrecht, naburig recht, persoonlijkheidsrecht en reproductierechten. (concept)


Auteursrecht  
“Ook bekend als copyright is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat van rechtswege. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.” (citaat: Wikipedia)

Door het maken heb je automatisch de auteursrechten. Om te bewijzen dat jij dat stuk op een bepaalde datum al hebt gemaakt is het raadzaam om je werken toch te laten registreren bij de belastingdienst of een notaris. Voor beide geldt dat niet elk kantoor dit doet. Als auterrechthouder heb je ook de rechten voor het vermenigvuldigen van je werk, de kopieerrechten.

Auteursrechten blijven geldig tot 70 jaar na het overlijden van de maker van het werk.

Overdracht auteursrechten
Je kan auteursrechten overdragen aan iemand anders bijvoorbeeld een platenmaatschappij. Je hebt dan weinig tot geen inspraak meer over waar, hoe en hoe vaak je werk dan uitgegeven wordt. Als vergoeding krijg je royalty’s (vergoeding). Overdracht van auteursrecht moet schriftelijk gebeuren, ben wijs en haal er een jurist bij die verstand heeft van dit soort dingen.

Ook al heb je de auteursrechten overgedragen aan bijvoorbeeld een platenmaatschappij dan heb je nog steeds rechten namelijk het persoonlijkheidsrecht. Hiermee kun jij als maker je verzetten tegen aantasting van je werk.

Onder licentie
Om meer controle te houden over je auteursrechten kun je ook een licentie geven. Hiermee geef je een platenmaatschappij toestemming om je werk voor een bepaalde uitgave van je werk. Auteursrechten blijft zo bij de maker jij dus. Licentie uitgeven kan mondelijk gebeuren, ook hier ben wijs en leg de afspraken schriftelijk vast.

Royalty’s voor het vermenigvuldigen van je werk. (kopieerrechten)
Je kan anderen toestemming geven om je werk te gebruiken, je geeft een ander dan een licentie. Jij kan voorwaarden stellen aan de andere partij die met jouw werk iets wil gaan doen. Je kan een platenmaatschappij toestemming geven om je werk op CD uit te brengen in ruil voor royalty’s (vergoeding). Dit kan een vast bedrag zijn of een percentage van de verkoopprijs. (bron: Musiconomie)

Royalty’s is eigenlijk een zeer verwarrend begrip, als je royalty's zegt denk je aan 1 vorm van vergoeding terwijl er vaak verschillende geldstromen zijn. Je hebt onder andere:
  • Royalty's voor het al dan niet live in het openbaar vertonen van je werk als scheppende artiest of auteursrechthouder.
  • Royalty's voor mechanische reproducties van je werk als scheppende artiest of auteursrechthouder.
  

Naburig recht;
Muzikanten die jouw werken spelen of producers die een cd maakt met jouw werken hebben naburig recht. Als bijvoorbeeld de zanger de tekstschrijver is en de bassist de componist dan hebben de drummer en de gitarist geen auteursrechten maar wel naburig recht. Hiermee kunnen uitvoerende muzikanten of producers zich verzetten tegen ongeoorloofd gebruik van de opnames of registratie van de uitvoering. Het feit dat de muzikant en/of producer mee gewerkt heeft aan het tot stand komen van bijvoorbeeld een plaat geeft de muzikant en/of producer recht op een vergoeding van dit naburig recht.

Vergoedingen (worden ook royalty's genoemd) voor naburig recht zijn:
  • Wanneer jij als uitvoerende artiest of producer meewerkt aan een opname van bijv. een CD. Dit wordt met de platenmaatschappij afgesproken en is een vast bedrag of een percentage van de groothandelsprijs. Platenmaatschappijen mogen sommige door hen gemaakte kosten van deze vergoeding aftrekken, meer hierover in deel 5.
  • Wanneer het mechanische werk (bijv. CD) waar jij als uitvoerende artiest of producer aan meegewerkt hebt in het openbaar vertoont wordt.
Hoe zit het nu? Uitleg aan de hand van een casus.
In deze casus gaan we uit van een band bestaande uit 4 personen; zanger, bassist, gitarist en drummer. De zanger is de tekstschrijver en de bassist is de componist.

De band gaat uit zijn dak, het eerste platencontract is in de pocket. De platenmaatschappij sluit met de band een deal over de vergoeding als uitvoerende artiest op zijn mechanische drager. Alle vie de bandleden krijgen deze vergoeding omdat zij uitvoerende artiest zijn op de mechanische drager.

De platenmaatschappij betaald royalty's aan STEMRA voor het reproduceren van het werk. STEMRA verdeeld deze vergoeding onder de scheppende artiesten of auteursrechthouders. In dit geval de zanger en de bassist.

Zoals ik het nu begrijp pissen hier de gitarist en de drummer naast de pot, zij hebben namelijk geen recht op royalty’s zij zijn geen scheppende artiest.

Het label huurt een studio en zoekt een producer om de CD op te nemen en samen te stellen. Zodra er opnames zijn gemaakt heeft het label de copyrights van de geluidsopname en hebben de zanger, bassist, gitarist en drummer als uitvoerende artiest een naburig recht verkregen. Ook de producer.

Nu ga ik twee vervolg scenario’s creëren om bepaalde gevolgen duidelijk te maken of te krijgen, voor mezelf maar ook voor iedereen die zoekende is in dit oerwoud.

Scenario 1
De CD verkoopt goed tot zeer goed onder een publiek van liefhebbers. Maar de CD wordt niet op de tv of radio gespeeld en er zijn geen optredens.

(Op zich is dit niet erg realistisch maar is zo gesteld om de verschillen in het voorbeeld zo groot mogelijk te maken.)

Zoals ik het nu begrijp hebben de zanger en de bassist al een inkomsten door de royalty’s die door de platenmaatschappij aan STEMRA betaald moeten worden voor de reproductierechten als scheppende artiest of auteursrechthouder. Daarnaast ontvangen alle vier de bandleden een vergoeding van de platenmaatschappij voor het meewerken aan de opnames als uitvoerende artiest.

Scenario 2
De CD is mateloos populair en wordt de hele dag op radio en tv gespeeld. De verkopen gaan als een speer en menig DJ draait een track op grote evenementen.

Ook hier krijgen de zanger en bassist hun royalty’s en inkomsten van reproductierecht zoals in scenario 1 omschreven, In tegenstelling tot scenario 1 zijn er nu wel veel openbare vertoningen van de opnames die je gemaakt hebt met je band.

Nu komen er twee instanties in actie; BUMA gaat voor componist en tekstschrijver langs bij de winkels, de kapper, de kroeg in het dorp, bij promotors van feesten, iedereen die deze werken openbaar vertoont komt in aanraking met de BUMA welke de auteursrechten komt innen voor de scheppende artiest.

SENA komt in actie en gaat ook langs bij de kapper, de kroeg en die winkel maar die int dan de bijdrage voor de rechthebbende van het naburig recht. Uitvoerende artiesten en de producent van de CD en losse tracks hebben daar recht op.

Het poppodium of festival waar je speelt wordt dus door 2 instanties bezocht om vergoedingen te innen; BUMA voor de auteursrechten van de scheppende artiest, en SENA voor de naburige rechten van de uitvoerende artiesten en producer.

Het enige moment dat de drummer en de gitarist iets zien aan geld is gage wanneer ze optreden en naburig recht als de opgenomen werken openbaar worden vertoont. Voor de rest komen zij er schraal vanaf bij succes van een band waarbij de componist en tekstschrijver ook bandleden zijn.

 
Scenario 1 tekstschrijver componist
zanger bassist gitarist drummer
Naburig recht openbaar afspelen mechanische muziek
naburig recht optredens
Auteursrecht optredens
Auteursrechten openbaar afspelen mechanische muziek
gage optredens
vergoeding label voor uitvoerende artiest bij opname
Reproductie rechten
Scenario 2 tekstschrijver componist
zanger bassist gitarist drummer
Naburig recht openbaar afspelen mechanische muziek
Auteursrecht optredens
Auteursrechten openbaar afspelen mechanische muziek
gage optredens
vergoeding label voor uitvoerende artiest bij opname
Reproductie rechten

Publishing rechten komen later aan de orde.

3 opmerkingen:

  1. het is allemaal veel gezeur over geld , ik neem een band op ,
    ik heb toestemming van de band voor de opname , de band wilt promotion en geeft ook toestemming of wilt het op YouTube , een beetje band speelt ook een cover , ik upload het op YouTube , ik ben dan de producer. maar daar begint het weer over auteursrechten van de cover , iemand heeft een keer het liedje opgeschreven op een oude krant , voor de rest heeft die er niks aan gedaan of mee werkt , nu krijg als producer het gezeur over rechten , ik ziet het een beetje anders , nu komen er opeens mensen , die willen aan mijn werk geld verdienen , een opname van audio en de video is zo maar 20 uur werk, plus wat de apparatuur kost, dat is zo maar 10.000 euro , dus dat ben ik kwijt om te gehoren te brengen , voor promo voor de band , het is eigenlijk ook promo voor de rechthebbende van de cover , promo kost normaal ook geld dat is niet betaalt , maar ze willen toch geld maken , van de gene die het meest werk er aan had , en die ook voor alle kosten opdraaide , je zou beste het dan maar niet meer delen , maar dan heb je ook niks je aan rechten rechthebbende, en de show gaat verloren voor nageslacht , ik ben tapper sinds 1959 kost over 58 jaar is zo iets 200.000 euro , en ik heb nog nooit terug verdient , waarom niet , nou ik wil er geen geld voor , daarom word ook ziek van geld wolven , mijn ding is niet de muziek , maar me microfoon die zelf ontwikkelt sinds 1983 en nog steeds , als je een live show opneemt is er er wel goede set-up nodig , met mijn microfoon niet 2 minuten en ik klaar voor de opname , als je band neemt met microfoon , dan heb niet het geluid wat je in de zaal gehoord heb , dus daar ontwikkelt een microfoon die net zo hoort als wat je hoort in een concertzaal , nou dat is mijn ding en meer niet , de rest komt door de vragers van zet het op YouTube , ik ben alleen dit , Autodidact
    Een autodidact is iemand die zijn kennis door zelfstudie heeft verkregen.
    De term wordt met name gebruikt bij kennisniveaus waarbij een gedegen opleiding wordt verwacht,
    zoals bij universitaire of andere hogere studies, en vooral
    artistieke beroepen, bijvoorbeeld kunstschilders of musici.autodidact: is Intellectueel door zelfstudie.
    en hij is bij de wet vrij zich te ontwikkelen en ze werken te tonen , alleen daar komt niks van terecht , al 2 keer me YouTube naar beneden door auteursrechten gezeur ,bye 9 jaar hard werk , alleen omdat een ander geld wilt verdienen aan mijn werk en mijn kosten , ja zo is het en ik wil geen geld is alleen hobby , als er een band komt uit de VS komen ze hier voor promo , ze willen hier ook bekent worden , en ik neemt het op en band zegt please please put up on youtube , en daar is niks mis mee en het gratis , alleen de muziek maffia heeft er problemen mee , de artiest heeft wel recht maar er blijft teveel geld achter wat nooit krijgen , even een uit leg een band maakt een cd , koste 5000 euro , als er niet meer als 4000 cd's verkocht worden zijn ze hun 5000 euro kwijt , want ze krijgen niks want het geld is op aan administratiekosten zegt de muziek maffia , hier me vriend Steve Noonan ik zetten back on the world card https://www.youtube.com/watch?v=xAGbQB0w_lA , en gratis en voor niks , hij had 50 vrienden op facebook en nu 6000 , nou daar doe ik voor. groet Ane flipp022

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo ziet God het , muziek kan raken je ziel , God gaf de mensen een ziel , in zijn huis is geen geld , hij is trost op mij prooste.

    BeantwoordenVerwijderen