dinsdag 2 november 2010

Deel 1: Hoe zit dat nou in de muziek bizniz?


Als band begin je soms gewoon omdat je het leuk vind om muziek te maken en af en toe eens op te treden. Andere beginnen en hebben een ambitie om platen uit te brengen en door te breken. Beide bands kunnen op den duur geconfronteerd worden met een platen maatschappij, platen die uitkomen, auteursrecht en de hele santenkraam die muziek bizniz heet.

Het enige waar je jezelf tot dan druk om gemaakt hebt is muziek maken en zo nu en dan een optreden, in het begin regel je dat zelf. Lekker simpel en geen gedoe, boeking binnen slepen, bedrag afspreken, spelen, betaald krijgen en met die poen in de pocket naar huis. Niemand die daar tussen zit waarmee je percentages afspreekt. Misschien doet een boekingskantoor je boekingen, ook dan is alles nog redelijk overzichtelijk. In de meeste gevallen knalt het boekingskantoor er een percentage bovenop maar dat was het voor een groot gedeelte dan wel. Of je moet er in gestonken zijn om bepaalde bepalingen te tekenen waardoor je ramvast zit aan dat kantoor en met een mes op je keel. Helaas zijn die er ook teveel.

Terwijl je zo lekker bezig bent als band, zie je de optredens groter worden, sta je niet meer voor consumptiebonnen in een jongerencentrum of dorpsfeest maar wordt je gevraagd om als voorprogramma te spelen bij een poppodium of een middelgroot festival in de regio. Overal waar je komt valt je optreden op en weten veel mensen het te waarderen. Je wordt gevraagd door nog grotere festivals en zelfs landelijke festivals. En daar sta je dan BAM, en nu? Om verder te komen moet je releasen om bekender te worden onder een groter publiek, zodat andere DJ’s je plaat gaan draaien, mensen je nummers willen kopen en dat er mensen naar jou optreden komen kijken. Nu kom je in aanraking met het oerwoud die de muziek bizniz heet.

Alles is nieuw en onbekend. Er wordt gesproken over rechten hier en rechten daar. Kosten hier en kosten daar. En iedereen kan je helpen maar willen daarvoor allemaal een percentage van zaken waar je amper benul van hebt. Hier wordt wat gepakt, daar wordt wat gepakt en hier wordt wat van daar gepakt. Al snel begint het allemaal te duizelen en ben je weken bezig met zaken te proberen te begrijpen i.p.v. muziek maken. Zo’n band zijn wij ook.

Wij zijn ook in gesprek gegaan met een label, publisher, boekingskantoor en een management buro om de carrière van de band verder uit te bouwen. Voor ons gevoel stonden we stil in onze ontwikkeling, we moeten nodig tracks gaan uitbrengen die ook nog eens op een professionele manier opgenomen en afgemixt is. Je hebt dan een label nodig die hem ook nog eens uit wil brengen afijn de hele rambam.

Al vanaf het begin behartig ik de belangen van deze band en ben als ware ook een bandlid. Één van mijn taken is om de band te behoeden voor hun naïviteit en goedgelovigheid. Voor mijzelf is ook alles vrij nieuw en probeer ik zoveel mogelijk te leren en te begrijpen om de band te behoeden voor grove fouten. Maar ook om de band duidelijk te kunnen maken hoe zaken in elkaar steken en wat voor consequenties dat kan hebben voor de band, om zo de goed mogelijke beslissingen te nemen. Het grootste probleem is om achter informatie te komen hoe het allemaal werkt. Ook ik heb daarmee te maken. Aan een gesprekstafel voel ik me een niet wetend lulletje rozenwater in deze totaal eigen wereld. Om meer te begrijpen van deze materie ben ik op zoek gegaan naar vooral begrijpelijke informatie.

Als informatiebron heb ik tot nu toe gebruikt:

  • Het boek Musiconomie van Ton Lamers
  • Het boek Start & run your own record label van Daylle Deanna Schwartz
  • Internet
  •  
Om het voor mezelf op een rijtje te krijgen en te begrijpen ben ik aantekeningen gaan maken in begrijpelijke taal. Ook om zo straks de bandleden uit te kunnen leggen wat en hoe zodat ze zo goed mogelijk weten waar ze mee bezig zijn. Terwijl ik hiermee bezig ben bedacht ik me dat ik vast niet de enige ben die op zoek is naar deze informatie. Ook zit ik zelf met vragen waarbij anderen mij zouden kunnen helpen en omdat ik toch bezig was om het op te schrijven leek het me wel een goed idee om er een blog aan te gaan wijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten