zaterdag 6 november 2010

Deel 5: Artiesten overeenkomst. (concept)

De schrijfster van Start & Run Your Own Record Label adviseert hier om de volgende boeken te lezen en als naslagwerk er op na te houden: This Business of Music door Sidney Shemel en M. William Krasilovsky, dit boek wordt gezien als de bijbel van de muziekindustrie. Ook het boek All You Need to Know About the Music Business door Donald Passman wordt aangeraden, dit boek behandelt de zakelijk juridische kant van de muziekindustrie.

Zoek een jurist.
Aan alle kanten wordt geadviseerd om een advocaat te zoeken die jouw belangen behartigd in geschillen en contractbesprekingen. Zoek een advocaat die gespecialiseerd is in Auteursrecht en royalties en zoek een advocaat waarmee het klikt. Er wordt geadviseerd om dit vooraf al te doen zodat je direct een advocaat beschikbaar hebt. Heb je nog geen budget voor een eigen advocaat wordt dan lid van vereniging PALM. Dit is een onafhankelijke vereniging voor auteurs van muziek. Zij hebben iedere vrijdag een spreekuur waar een jurist aanwezig is waar je vragen kunt stellen en informatie kunt inwinnen.

Maak geen mondelinge overeenkomsten meer maar zet alles op papier, beschrijf hier in detail wat je afgesproken hebt, wat jij doet en wat de andere partij doet. Dit geldt ook voor overeenkomsten met goede bekenden of vrienden.

Artist Agreements (Artiesten contract) Is dit hetzelfde als een 'Titel contract'?
Het boek Start & Run Your Own Record Label door Daylle Deanna Schwartz is geschreven voor mensen die een eigen label willen beginnen, voor een artiest is het leerzaam te weten hoe labels te werk gaan of kunnen gaan.

Als je een label begint om je eigen muziek uit te brengen heb je dit contract niet nodig, alle rechten, kosten en baten liggen in eigen handen. Als je bij een label wil gaan tekenen dan is het volgende goed om te weten.

In de meeste gevallen komt de jurist van de platenmaatschappij met een contract met alle voor hem zo positief mogelijk uitpakkende clausules en percentages. Dit is een onderhandelingspositie in nemen vanuit de platenmaatschappij! Vanaf hier moet er dus onderhandelt worden om als artiest niet teveel in te leveren door meteen te tekenen. Hier heb je dus een advocaat voor nodig die weet waar het over gaat en die voor jou een zo gunstig mogelijk contract af te sluiten.

Uiteraard probeert de platenmaatschappij het contract waterdicht te maken zodat jij als artiest niet zomaar weg kunt gaan bij hen om naar een ander label te gaan. Een label zal proberen om een contract af te sluiten op basis van een x aantal albums, het liefst meer dan 1. Als artiest zit je dan vast aan een aantal te leveren albums maar het label zegt er niet bij binnen hoeveel jaar die albums door hem uitgegeven gaan worden. Als de platenmaatschappij je links laat liggen en totaal geen prioriteit stelt aan jouw album uitgeven is dit zwaar klote voor jouw als artiest. Ondertussen zit je als artiest wel vast aan dat contract niet wetend hoe lang dit kan gaan duren.

Voor een artiest is het interessanter om een contract aan te gaan dat zo kort mogelijk duurt en 1 album of track. Zo schep je een verplichting dat de platenmaatschappij binnen die tijd ook zijn afspraken moet nakomen, als deze dat niet doet pleegt deze contractbreuk en kan je als artiest van dat contract af. Als de platenmaatschappij wel zijn afspraken nakomt dan ben je na dat album of na de afgesproken tijd weer vrij om met anderen in zee te gaan.

Spreek dus een contract af voor een bepaald aantal tracks of albums, het liefst zo min mogelijk, wat jij als artiest aan de platenmaatschappij levert en wat de platenmaatschappij uit zal gaan brengen. Spreek ook af binnen hoeveel jaar dit gebeuren moet, zo schep je een commitment voor beide partijen.

Eigendom van de Master Copy; reproductierechten geluidsopname
Volgens het boek Start & Run Your Own Record Label zijn de eigendomsrechten over de master copy erg belangrijk. De master copy is de originele kopie van de opname, als eigenaar van de master copy heb je de reproductierechten van de geluidsopname in handen.

Als je onder een Label een opname maakt is de platenmaatschappij in de meeste gevallen eigenaar van de master copy, of anders gaan ze deze proberen te krijgen. Als eigenaar van de master copy heb je de controle in handen wat er in de toekomst met de opnames gebeurt, dit is een waardevol bezit.

Punten om in de gaten te houden bij een contract
In je contract moet staan welk percentage van de groothandelsprijs als royalties voor uitvoerende artiest uitgekeerd worden. (Naburig recht). Jij als uitvoerend artiest hebt meegeholpen aan het tot stand komen van de CD.  In het boek Start & Run Your Own Record Label wordt gesproken over 12-14%. Dit is gebaseerd op de Amerikaanse situatie. Het percentage wat wij voorgesteld hebben gekregen is een stuk hoger.

Als ik het tot nu toe goed begrijp teken je als uitvoerend artiest(en) een contract met het platenlabel en regel je met hen de zaken en betalingen als uitvoerende artiest(en) van de geluidsopname. De vergoeding voor het gebruiken van de werken (auteursrecht) wordt door de platenmaatschappij betaald aan STEMRA die dit verdeeld onder de auteursrechthouders.

Dit percentage is niet vastgesteld en kan en mag dus hoger of lage zijn, onderhandelbaar dus. Grote labels proberen nog wel eens door "rare" constructies de basisprijs waarop deze vergoedingen gebaseerd worden zo laag mogelijk te maken.

Hier ga ik er even vanuit dat de basisprijs het bedrag is wat de platenmaatschappij krijgt wat de groothandel betaald voor je Track of CD, min bepaalde onkosten die het platenlabel gemaakt heeft. Het afgesproken percentage als vergoeding wordt gebaseerd op die basisprijs. Hoe meer onkosten een label probeert te declareren op die bruto prijs, hoe lager de basisprijs, hoe lager het uit te keren vergoeding voor de uitvoerende artiest is.
Kosten die normalerwijs van de brutoprijs afgetrokken mogen worden zijn:
  • Opnamekosten.
  • voorschotten.
  • Apperatuur.
  • Een gedeelte of de gehele kosten van het maken van een video.
  • Een gedeelte of de gehele kosten van het inhuren van een promoter.
Hier geldt ook weer dat hiervoor geen vastgestelde onkosten declaraties bestaan. Hier zal de platenmaatschappij ook zoveel mogelijk willen declareren. Zowel in posten als percentages. Een label met respect zal hier ook respectvol mee omgaan. Kosten die niet gedeclareerd kunnen/mogen worden zijn kosten die betrekking hebben op:
  • Het persen.
  • Drukwerk.
  • Adverteren.
  • Marketing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten