zondag 7 november 2010

Deel 7: Publishing rechten en Publisher. (concept)

Hier gaat het om de auteursrechten van een werk. Inmiddels weten we dat meerdere partijen houder kunnen zijn van de auteursrechten en daardoor royalty's (vergoeding) ontvangen voor de copyrights (reproduceerrechten). De componist en tekstschrijver zijn als scheppende artiest auteursrechthouder maar je kan auteursrechten overdragen waardoor ook andere auteursrechthouder kunnen zijn.

Als auteursrechthouder ben je bezitter van de copyrights (reproduceerrechten) maar ook de publishing rights. Als men het muziekstuk bijvoorbeeld willen gebruiken in een commercial, film, game, TV serie e.d. moet mijn royalty's betalen voor de publishing rechten om het muziekstuk te mogen gebruiken. Deze royalty's worden uitgekeerd aan de auteursrechthouders. Royalty's over je publishing rechten kunnen zeer lucratief zijn.

De Publisher
Een publisher probeert je werk zoveel mogelijk door anderen te laten gebruiken, hierdoor creƫer je extra inkomsten aan royalty's. In wezen werkt de publisher voor auteursrechthouder(s) om zoveel mogelijk reproductie- en publishing rechten te verkopen, dit te beheren en zorgt voor de betalingen hiervan aan de auteursrechthouder(s)

Een publisher s verantwoordelijk voor het volgende:
  • Licenties voor gebruik van je werk uitgeven.
  • Andere artiesten of producers zoeken die je werk willen opnemen.
  • En ervoor zorgen dat de publishing royalty's betaald worden.
Dit doet een publisher natuurlijk niet voor niets, de publisher krijgt voor deze werkzaamheden een percentage van de auteursrechten. De verdeling is in de meeste gevallen 50/50 maar deze staat niet vast, hier kan men over onderhandelen. Ook kan men de duur afspreken van de publisher overeenkomst. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat de overeenkomst 10 jaar geldig is waarna de publisher zijn deel van de auteursrechten weer afstaan.

Een publisher zal proberen om de duur van de overeenkomst zo lang mogelijk te maken en het liefst eeuwig. Als je een goeie publisher hebt is dit niet zo erg maar als hij je links laat liggen en jij werkt je de schompus zit hij gewoon te cashen. Als je een goede publisher hebt die zijn best doet teken je na 10 jaar gewoon weer bij, als je een nietsnut hebt dan kan je in ieder geval van hem afkomen.


50% 50%
   
   
componist Publisher
tekstschrijver  
   
   
 

Een co-publishing overeenkomst
Degene die je publishing doet kan een aparte publisher zijn waarbij de verdeling dus vaak 50/50 is. Je kan er ook voor kiezen om een co-publishing deal te sluiten met je platen maatschappij waarbij meerdere partijen de 50% van het publisher-gedeelte delen.

Het is 'Not Done' om aan de 50% van de scheppende artiest te komen.

Het werk voor publishing wordt dan verdeelt tussen de band en platenmaatschappij. Omdat de 50% voor scheppende artiest intact blijft en de artiest nu de andere 50% deelt met de platenmaatschappij wordt de verdeling van de auteursrechten 75% voor de scheppende artiest en 25% voor de platenmaatschappij.


50% 50%
   
  componist
componist tekstschrijver
tekstschrijver  
  platenlabel
   
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten